Kundeservice og teknisk support sidder klar til at besvare din henvendelse på e-mail eller telefon alle hverdage fra kl. 8.30 – 16.30.
Telefon: 33 74 07 00
kundeservice@karnovgroup.com
Sankt Petri Passage 5
1165 København K
CVR-nummer: 10 36 19 90
Hver dag håndteres hundredevis af potentielle svære sager i kommunerne. Men hvorfor ender nogle sager som egentlige ”møgsager”, og kunne de være undgået ved bedre krisekommunikation?
Læs artiklen nedenfor - og mød skribenten som oplægsholder ved Karnov Talks på KTC's Årsmøde den 25. oktober i Odense.
Gå til artikelSep 20, 2019 4:32:24 PM
Hver dag håndteres hundredevis af potentielle svære sager i kommunerne. Men hvorfor ender nogle sager som egentlige ”møgsager”, og kunne de være undgået ved bedre krisekommunikation?
Læs artiklen nedenfor - og mød skribenten som oplægsholder ved Karnov Talks på KTC's Årsmøde den 25. oktober i Odense.
Gå til artikelI midten af september måned i år kunne man i Berlingske læse, at ”Stort millionhul lukker sengepladser på hospitaler i Herlev og Gentofte”. Det skyldes, at hospitalet har kurs mod en budgetoverskridelse på 30-50 millioner kroner. Det er en orientering fra ledelsen på hospitalet til politikerne i Region Hovedstaden, der har fået en række politikere til at ”lække” sagen og gå i pressen. De er forargede og kræver handling.
Hospitalernes direktør understreger, at godt nok er det en kompleks situation, men den er ikke uoverskuelig. Han påpeger også, at der ikke vil blive tale om afskedigelser af personale, ”som det ser ud nu”.
Dagen efter er direktøren fyret på gråt papir. Han valgte i avisen en strategi, hvor han dementerede problemerne, og at det ikke var ledelsens ansvar, idet man hele tiden har haft ”massiv fokus på økonomien”.
I mange tilfælde er det denne type af kommunikation, man tyer til. Det kan sammenfattes i ”Vær tavs, fraværende og undvigende. Sig: ”Ingen kommentarer”. Kom med ”beroligende erklæringer”, og ”flyt ansvaret over på andre.”
Vi ved faktuelt ikke, hvad der ligger bag fyringen, og det handler denne artikel heller ikke om. Den handler alene om, hvordan man i en krisesituation har flere forskellige værktøjer, man som kriseramt kan benytte sig af.
Direktøren kunne måske ikke på nogen måde have ”reddet” sit job, men kunne – i bagklogskabens klare lys, og som vi her forsøger at lære af – have analyseret og angrebet situationen på en anden måde ved brug af forskellige værktøjer fra krisekommunikationens værktøjskasse.
Valget af krisekommunikation handler først og fremmest om, hvordan ”publikum” modtager udsagn. I det her tilfælde fra direktøren for hospitalet. Et par spørgsmål, direktøren kunne have stillet sig selv, inden han svarede:
En anden tilgang, direktøren kunne have brugt, var at se på, hvor langt han med det samme skulle gå på nedenstående ”kommunikationsstige”:
Meget ofte opdager organisationer, brancher og personer for sent en krises mulige omfang. Vi ser ofte, at man starter med at benægte, berolige og flytte ansvaret over på andre. Inden man når at se sig om, er krisen i fuldt flor, og man må ty til andre krisestrategier. Pointen er her, at timing er alt!
Hvis man starter med fx at negligere problemet, og den rigtige undskyldning kommer for sent, vil det ofte ikke blive modtaget som en reel undskyldning hos de borgere og politikere, som man taler til. Tværtimod.
Ovennævnte krise er bare et tilfældigt eksempel. Hver dag har sine nye kriser – og også i kommuner kan der pludselig opstå kriser.
Jeg glæder mig derfor til KTCs årsmøde den 25. oktober i Odense, hvor jeg holder oplæg på en fagsession, Karnov Talks, sammen med Karnov Group og Bech-Bruun.
Her vil vi – med udgangspunkt i en kommunal virkelighed – fortælle mere om ”møgsager”; hvad man kan gøre for at undgå dem, og hvordan man skal forholde sig, når krisen rammer.
Deltager du på KTC's årsmøde, håber jeg, du besøger Karnov Talks, der fokuserer på møgsager i kommunernes Teknik & Miljø-forvaltninger.
Denne artikel fokuserer også på, hvordan man i kommunerne undgår, at sager starter og/eller eskalerer: Tema for Karnov Talks.